سازمان امور دانشجویان

rahbari
آرشیو خبر

1403/1/28
دکتر داداش‌پور:

تراز تمدن اسلامی، تراز جهانی است و برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دانشگاه‌ها انسان‌هایی با این شاخص تربیت کنند

رئیس سازمان امور دانشجویان با حضور در دانشگاه شاهد و نشست با اعضای هیات رئیسه این دانشگاه، تراز تمدن اسلامی را یک تراز در سطح جهانی ارزیابی کرد و از دانشگاه‌ها خواست تا در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تلاش نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان امو دانشجویان؛ دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با حضور در دانشگاه شاهد و نشست با اعضای هیات رئیسه این دانشگاه، تراز تمدن اسلامی را یک تراز در سطح جهانی ارزیابی کرد و از دانشگاه‌ها خواست تا در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تلاش نمایند و برای نیل به تمدن اسلامی، انسانهایی با تراز جهانی تحویل اجتماع دهند.

دکتر داداش پور ایجاد تمدن نوین اسلامی را هدف غایی نظام اسلامی برشمرد و اظهار داشت: از مهم‌ترین الزامات این مهم، کادرسازی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است و برای رسیدن به این مقصد و مقصود نیاز به همت والای تمامی دانشگاهیان دارد که جهادسان در این مسیر گام بردارند.

وی سخن گفتن از تمدن اسلامی بدون وجود انسان های در تراز تمدن را به یک شوخی تشبیه کرد و گفت: در هرکشوری سرمایه اصلی و تاثیر گذار، انسان های خردمند آن کشورها محسوب می شوند و این انسانهای فرهیخته و بزرگ هستند که تمدن ها را می سازند و تمدن ها نیز به جامعه انسانی و به رشد و پیشرفت انسان ها تعلق دارند و لذا انسان نقطه کانونی هر بحثی است که درباره تمدن صورت می گیرد و اگر در صدد هستیم به سمت و سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم باید به تربیت نیروی انسانی تراز تمدن اسلامی اهتمام جدی و اساسی داشته باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست به نقش جذب دانشجویان بین الملل در روند جهانی شدن  اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جهانی شدن پدیده نوظهوری نیست بلکه فرایندی است که همگام با افزایش آگاهی انسان نسبت به خود و محیط طبیعی و اجتماعی، از آغاز تاریخ وجود داشته است و در شرایط جهانی شدن اقتصاد، فرهنگ و فناوری، جذب دانشجویان خارجی نیز موجب مشارکت فعال در روند جهانی تولید علم و تسهیل انتقال فناوری و غنی شدن فرآیند آموزش می شود. امروزه عواملی چون ظهور آموزش عالی به مثابه یک کسب و کار و نقش کلیدی دانش آموختگان خارجی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشورهای مبداء و تاثیر تحرک و جابه جایی دانشجویان در ارتقاء سرمایه انسانی باعث توجه به مزیت های پنهان جذب دانشجویان خارجی در سراسر دنیا شده است. همچنین نقش آموزش چند فرهنگی در غنا بخشیدن به آموزش ها و ارتقای برابری، احترام ،پذیرش و فهم متقابل فرهنگ ها اهمیت بین المللی سازی آموزش عالی را مضاعف کرده است.

وی در ادامه افزود: در چند دهه اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ،کانادا و استرالیا و چند کشور دیگر بیشترین جذب دانشجویان بین الملل را عهده دار بودند و این روند در چند سال اخیر در حال چرخش به سمت شرق و یا توزیع متعادل تر میان شرق و غرب است و ایران امروز جزء15 کشور برتر جهانی در این راستا محسوب می شود و در برنامه هفتم توسعه یعنی تا سال 1407 این جایگاه تغییر خواهد یافت و تلاش بر این است که کشور ما ایران مرکز ثقل جذب دانشجویان بین المللی در افق 1407 قرار بگیرد.


معاون وزیر علوم رسیدن به استانداردهای لازم و توسعه زیرساختهای مطلوب در مراکز آموزشی و برداشتن موانع حضور دانشجویان بین الملل در فرآیند جذب و نیز تحقق برنامه هفتم توسعه را ضروری برشمرد و تاکید کرد: بدون ایجاد بسترهای لازم که بخشی از آنها خارج از حیطه وظایف وزارت علوم است و همیاری دستگاههای متعددی را می طلبد، این خواسته محقق نخواهد شد و با توجه به نشستهایی که تاکنون با این دستگاهها برگزار شده امیدواریم بتوانیم به این مرتبه دست یابیم.


وی به الگوهای متعدد جذب دانشجویان بین الملل اشاره کرد و یادآور شد: كشورهاي مختلف جهان بر اساس اهداف خود از الگوهاي مختلفي براي جذب دانشجوي خارجي پيروي مي كنند، بطور مثال الگوی جذب دانشجویان بین المللی در آلمان با اهداف آموزشی و علمي طراحي شده و اين كشور رسماً اعلام مي كند از محل جذب دانشجو قصد درآمد زايی ندارد و در مقابل، بيشتر كشورهاي جهان مانند استراليا وكانادا وانگلستان و مالزي ازالگوي اقتصادي پيروي مي كنند. کشورهای مختلف جهانی هر کدام الگوی خاص خود را در جذب دانشجویان بین الملل مد نظر دارند  و ايران از دهه 1360 تا چند سال قبل از الگوی فرهنگی تبعيت كرده است. به اين معنا كه ترويج اهداف انقلاب اسلامی در كشورهای هدف كه عمدتاً كشورهای اسلامی و عربی است در اولويت بوده است و اخيرا گرايشهايی به سمت تعديل اين الگو درتلفیق فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی برآمده است.

دکتر داداش پور در پایان ذات اصلی علم را بین المللی دانست وگفت: علم هیچگاه در مرز خاصی محصور نبوده و در شرایط امروز پدیده جهانی شدن نیز بین المللی شدن علم را ناگزیر می کند و ما برای رسیدن به مرجعیت علمی بعنوان پیش درآمد نیل و میل به تمدن بزرگ اسلامی باید موضوع جذب دانشجویان بین الملل را از اولویت‌های اصلی خود قرار دهیم و این موضوع بی شک سطح دانشگاه ها و کلاسهای درس را ارتقا خواهد بخشید و نوع تعامل جامعه را نیز تغییر می دهد و ما را سریعتر به سمت توسعه پیش خواهد برد.

گفتنی است در این نشست که معاون امور بین‌الملل سازمان امور دانشجویان و مدیران آن مجموعه حضور داشتند، پس از صحبتهای اعضای هیات رئیسه دانشگاه شاهد، رئیس سازمان از پردیس خوابگاهی دانشجویان بین الملل دانشگاه شاهد بازدید و در روند پیشرفت و ساخت آن مجموعه قرار گرفت .

 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ

دسترسی سریع به ادارات