سازمان امور دانشجویان

rahbari
آرشیو خبر

1401/11/10
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

تبیین نقش مشاوره در ترویج سبک زندکی سالم دانشجویی

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نقش مشاوره در ترویج سبک زندکی سالم دانشجویی باید تبیین شود.

 تبیین نقش مشاوره در ترویج سبک زندکی سالم دانشجویی
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم سی‌ و چهارمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اهمیت توجه انسان‌ها به خود، اظهار داشت: مساله خود فراموشی و غفلت از خود در مفاهیم دینی ما بسیار جدی و مهم است زیرا خودفراموشی مقدمه فراموشی خداوند است.

وی افزود: پاسخ به این سوال که تکلیف ما در مورد دانشجویانی که به ما مراجعه می‌کنند چیست موجب تفاوت عملکرد مراکز مشاوره و سلامت خواهد شد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور، ادامه داد: یک راه بحث درمانگری و مشاوره است و راه دیگر افزایش مخاطب است. ماموریت ما کاهش آسیب‌های موجود در دانشگاه‌ است. آموزش مهارت‌هایی که آسیب‌های روانی و اجتماعی را کاهش و موجب ارتقاء سلامت و مهارت دانشجویان جهت تصمیم‌گیری درست می‌شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر گسترش مخاطب توسط مراکز مشاوره، افزایش مخاطب و توانمندسازی آن را با گفتمان‌سازی و آموزش‌های عمومی رسالت خطیر مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها برشمرد.

وی با ابراز نارضایتی از این که در نظام‌سازی در حوزه علوم انسانی عقب هستیم، تصریح کرد: امروز در کمال سرافکندگی باید پرسید که چند دانشگاه ما اقتصاد اسلامی یا روان‌شناسی با رویکرد اسلامی را تدریس می‌کنند؟ استفاده از تجربیات پایش شده دیگران خوب است، اما گام نهایی نیست.

حداقل باید بپذیریم که در چارچوب مباحث معرفتی و الزامات معارفی جامعه خود مسیر کاری خود و همکاران‌مان را تعریف کنیم.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور، گفت: یکی از مسئولیت‌های ما این است که مشاوره‌های مان مبتنی بر ارزش‌های دینی جامعه باشد.

وی با اشاره به ماده ۳۶ قانون جوانی جمعیت، اظهار داشت: دلیل این که این ماده به وزارتین علوم و بهداشت توصیه می‌کند تا با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مراکز مشاوره و سبک زندگی ایرانی-اسلامی را تاسیس کنند این است که قانونگذار مشکلاتی را دریافت کرده است.

وی افزود: ما دنبال هم‌افزایی و تجمیع قدرت‌ها در کنار هم هستیم. آن چه در میدان و اجراء مهم است هم‌افزایی و به چالش نخوردن است. ما باید ظرفیت و فضای قانونی و بازبینی در آئین‌نامه‌ را برای هم‌افزایی در نظر بگیریم.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور، افزود: کاهش آسیب‌ها، مقدمه جدی برای افزایش مهارت‌ها است. اصلاح رویه‌های منفی و ایرادات شخصیتی، مقدمه جدی برای تعالی افراد است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ماموریت نهاد را ارتقاء معرفت دینی در دانشگاه‌ برشمرد و بر لزوم قرار گرفتن در کنار مراکز مشاوره دانشگاهی جهت سلامت روان و تعالی دانشگاهیان تاکید کرد.

وی با اشاره به تاریخچه تاسیس مراکز مشاوره دانشگاهی و تلاش آن‌ها برای کاهش آسیب‌ها و جلوگیری از رفتارهای خودآسیب‌رسان و انحرافات، رویکرد جدید سبک زندگی ایرانی-اسلامی را ماموریت مشخص نهاد تبیین و از مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها خواست تا در این خصوص عملکردی جدی و شایسته داشته باشند.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور با بیان این مهم که بخشی از مطالبات انسان‌ها در حوزه سبک زندگی است، گفت: بخشی از مساله پوشش، دینی و اعتقادی، بخشی قانونی و بخشی دیگر مربوط به سبک زندگی فرد است. به طور کلی در حوادث اخیر مساله سبک زندگی بسیار جدی بود و به نوعی رویه‌های جنبش سبک زندگی در جامعه اتفاق افتاده است.

وی افزود: حوزه جدیدی به نام سبک زندگی به ماموریت شما مراکز مشاوره دانشگاهی اضافه شده است همچنین باید نقش مشاوره در ترویج سبک زندکی سالم دانشجویی تبیین شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ازدواج به موقع و درست را امر مهمی در کاهش آسیب‌ها عنوان کرد و گفت: در حوادث اخیر از شعار نویسی تا مسائل هنجارشکنانه دیگر، بحث متاهل یا مجرد بودن مهم بود. ۸۰ درصد افراد بازداشت شده متاهل نبودند. در بحث خواست دانشجویان برای مختلط بودن سلف سرویس دانشگاه‌ها نیز این موضوع برای اکثر متاهلین مطرح نبود و شاید عده بسیار کمی از متاهلین خواستار این نوع اختلاط‌ها بودند که در مطالعه به حساب نمی‌آید. دلیل عدم خواست برخی افراد برای داشتن سلف سرویس مختلط، متاهل بودن آن‌ها بود. ازدواج به هنگام و البته درست، اکثر این مسائل را حل می‌کند.

وی با تاکید چندباره بر موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی توسط مراکز مشاوره دانشگاهی، ادامه داد: ما باید مولفه‌های سبک زندگی ایرانی-اسلامی را استخراج کرده و برای ترویج آن‌ها برنامه و ایده داشته و مهم‌ترها را در الویت قرار داده و آن را جا بیندازیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، افزود: امروز جامعه بیش از هر زمانی به ترغیب و ترویج سبک زندگی خود نیاز دارد. تمدن غربی راه ورود خود به جوامع دیگر را با سبک زندگی آغاز می‌کند. اولین سرباز نه امنیتی است نه نظامی و نه علمی و ایدئولوژیک. بلکه سبک زندگی است.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور، تاکید کرد: باید علاوه بر تدوین، استخراج مولفه‌ها، معرفی، تبدیل، تبیین و مقایسه‌های سبک زندگی ایرانی-اسلامی به سبک زندگی غربی حمله کنیم.

وی با بیان این که غرب از بستر رسانه برای گسترش سبک زندگی خود وارد می‌شود و رسانه نیز بدون در نظر گرفتن واقعی بودن یا نبودن، داستان و روایت خود را برای مخاطب تعریف می‌کند بر لزوم ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی با همه ابزارهای موجود به ویژه رسانه‌ای تاکید کرد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور ماموریت دین را مانند سایر حوزه‌ها بایدها و نبایدها برشمرد و اظهار داشت: همان‌طور که پزشک، مهندس و خود شما مشاوران به مراجع بایدها و نبایدها را گوشزد می‌کنید، دین نیز توسعه و محدودیت‌هایی برای انسان دارد.

وی ادامه داد: سبک زندگی نیز مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها و توصیه‌ها است، اما آن چه مهم است روایتی است که از سبک زندگی آن‌ها و خودمان خواهیم داشت. ما باید روایت خود را داشته باشیم و مقهور روایت غرب و رسانه‌اش نشویم. ما نباید مقهور روایتی که دشمن ما محسوب شده و به فرهنگ ما هجمه وارد کرده است بشویم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اذعان داشت: فرهنگ جهانی یا غربی خود را قدرت قاهره می‌بیند و دنبال گسترش این فرهنگ است و با خرده فرهنگ‌هایی که در آن حل نمی‌شوند وارد جنگ نرم، رسانه‌ای، فکری و سبک زندگی می‌شود.

وی افزود: جنگ سبک زندگی مانند داستان پختن قورباغه است که آرام آرام اتفاق می‌افتد. در حوادث اخیر برخی هر آن چه را در دل داشتن بیرون ریختند و فراتر از بی‌حجابی به داشتن استخر‌های مختلط در جامعه اشاره می‌کردند. با نگاهی به مسائل مختلف در جامعه مانند پوشش، مصرف مشروبات الکلی و ارتباطات غیراخلاقی ظرف ۱۵ سال گذشته متوجه می‌شویم که تغییر سبک زندگی در جامعه آرام آرام صورت می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور ادامه داد: برای همین است که دین تاکید می‌کند که حضور در مجلس گناه بدون انجام گناه نیز گناه محسوب می‌شود زیرا این رفتار ۲ اثر دارد. یکی پائین آمدن قبح گناه در ذهن فردی که گناه مرتکب نمی‌شود، اما در مجلس گناه است و دیگری پایین آمدن این قبح در ذهن گناهکاران با این ادله که فردی که گناه هم نمی‌کرده در این مجلس حاضر شده و لابد این رفتار آن‌قدرها نیز ناپسند نیست.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه شیطان گناه را تزئین شده و گام به گام به خورد انسان می‌ده؛ خاطر نشان کرد: آن چه مهم است و رسالت ما محسوب می‌شود و قانونگذار نیز آن را دیده، تلاش برای تبیین، ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. باید روایت صحیح را از این سبک زندگی استخراج کرده و به گوش مخاطب برسانیم و تا جایی که می‌توانیم به سبک زندگی غربی حمله کنیم.
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ

دسترسی سریع به ادارات