rahbari
آرشیو خبر

اخبار اسلایدر

1401/11/8
مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان خبر داد:

ضرورت تشکیل کمیته پیشگیری و مداخله در بحران دانشگاهی/ اجرای طرح تسکین و بیمه مسئولیت برای مدیران مراکز مشاوره دانشگاهی

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته پیشگیری و مداخله در بحران دانشگاهی از اجرای طرح تسکین برای ارائه خدمات به همکاران مراکز و بیمه مسئولیت آن‌ها خبر داد.

ضرورت تشکیل کمیته پیشگیری و مداخله در بحران دانشگاهی/ اجرای طرح تسکین و بیمه مسئولیت برای مدیران مراکز مشاوره دانشگاهی
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در مراسم اختتاميه سی‌ و چهارمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: به لطف خدا و تلاش همکاران در مراکز مشاوره و سلامت، به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که زینت‌المجالس نباشیم. اکنون از نقطه انفعال خارج شده و به سمت حضوری فعال برای توانمندسازی دانشجویان می‌رویم تا بتوانیم درمان را کاهش دهیم.

وی افزود: نیازمند رفع ضعف‌های دانشجویان هستیم، نمی‌خواهیم از خود سلب مسئولیت کنیم. نقش ما برای جبران این ضعف‌ها و تربیت انسان عالی در ابعاد مختلف سلامت با تدابیر همه‌جانبه مهم است.

دکتر نعیمی، ادامه داد: مدیران ۶۱ دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم به طور مشترک مراکز مشاوره و سلامت را اداره می‌کنند، ۳۵ دانشگاه مرکز مشاوره و ۲۸ دانشگاه نیز مرکز بهداشت دارند.

مدیر کل دفتر مشاوره، سبک زندگی و سلامت سازمان امور دانشجویان درباره انتخاب کمیسیون‌های تخصصی این گردهمایی، گفت: از حدود ۳ ماه پیش مسائل مربوط به دانشگاه‌ها ‌ها در ۲ حوزه مشاوره و سلامت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که ۱۳ کارگروه «آسیب‌شناسی مسائل روز، امید و نشاط، ازدواج دانشجویی و مدیریت روابط عاطفی، پیشگیری از افت تحصیلی (پات)، چالش‌های درس مهارت‌های زندگی دانشجویی در دانشگاه‌، تغذیه سالم،  HSE و نظارت‌های دانشگاهی، سلامت آب و مواد غذایی، مدیریت پسماند و مشکلات بهداشتی دانشگاه، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، پیشگیری از مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد، پیشگیری و درمان رفتارهای خود آسیب‌رسان و رویکرد نوین پیشگیری از HIV در این گردهمایی تشکیل شود و به تبادل اطلاعات و تجربیات خود بپردازند.

وی افزود: از این ۱۳ کارگروه، ۵ کمیسیون؛ آسیب‌شناسی مسائل روز، امید و نشاط، ازدواج دانشجویی و مدیریت روابط عاطفی، پیشگیری از افت تحصیلی(پات) و چالش‌های درس مهارت‌های زندگی دانشجویی در دانشگاه‌ مربوط به مراکز مشاوره، ۴ کمیسیون تغذیه سالم، HSE و نظارت‌های دانشگاهی، سلامت آب و مواد غذایی و مدیریت پسماند و مشکلات بهداشتی دانشگاه  مربوط به مراکز بهداشت و ۴ کمیسیون رویکرد نوین پیشگیری از HIV، پیشگیری از مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد، سبک زندگی ایرانی-اسلامی و پیشگیری و درمان رفتارهای خود آسیب‌رسان نیز بین مراکز مشاوره و سلامت مشترک بودند.

دکتر نعیمی تصریح کرد: نتیجه این کارگروه‌ها رسیدن به سوالات و مسائل بود و خروجی آن‌ها تدوین و جهت سیاست‌گذاری کلی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با اظهار تاسف از عدم وجود ساختاری جدی جهت پاسخ‌گویی به سوالات و مشکلات مدیران مراکز، اظهار داشت: باید حداقل‌هایی برای فعالیت‌ها، دریافتی‌ها و حضور مدیران مراکز وجود داشته باشد و از طرفی به فکر سلامت مدیران مراکز نیز باشیم.

مدیر کل دفتر مشاوره، سبک زندگی و سلامت سازمان امور دانشجویان از اجرای طرح "تسکین" برای ارائه خدمات به همکاران مراکز خبر داد که دچار مشکل می‌شوند.

دکتر نعیمی از تامین نشدن تجهیزات مراکز بهداشتی دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: نیازمند تامین تجهیزات لازم در مراکز بهداشتی دانشگاه ها هستیم که گاهی توسط مسئولان دانشگاه ها جدی گرفته نمی شود.

وی درباره بیمه مسئولیت مشاوران مراکز دانشگاهی، اظهار داشت: همان‌طور که پزشکان مستقر در مراکز بهداشت و درمان دانشگاهی بیمه مسئولیت دارند تا در بروز حوادث آن‌ها را یاری دهد، مدیران مراکز مشاوره به ویژه در رفتارهای خود آسیب‌رسان نیز باید از این بیمه برخوردار شوند.
 
نسخه قابل چاپ

دسترسی سریع به ادارات