رئيس سازمان امور دانشجويان مطرح کرد؛بين‌المللي سازي در خارج و داخل؛ دو رويکرد مهم در سياست‌گذاري‌هاي آموزش عالي

1399/02/29 18:02

دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویاندر نشست مجازی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه هادرخصوص محور عمده برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های بین المللی سازی آموزش عالی گفت: این محورها حول دو رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل متمرکز شده است و بر اساس ارزیابی های جهانی جذب دانشجوی خارجی در کنار موضوع اعزام دانشجو در قالب دوره های کوتاه مدت و نیز مشارکت در تحقیقات بین المللی جزو سه محور اصلی فعالیت های بین المللی سازی در خارج دانشگاه ها بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان به نقل از عمومی وزارت علوم، در دهمین نشست مجازی هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، دکتر صدیقی به وضعیت آماری دانشجویان بین المللی در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون دانشجوی بین المللی در جهان مشغول تحصیل هستند و پیش بینی محافل علمی و دانشگاهی برای سال ۲۰۲۵ تعدادی پیش از ۸ میلیون دانشجو است و درصد جذب دانشجویان بین المللی توسط کشورهای مختلف در بلوک آموزش عالی غرب ۵۷ درصد، در بلوک آموزش عالی شرق ۲۰ درصد و در بلوک آموزش عالی جدید ۱۰ درصد می باشد.

وی با اشاره به تحصیل بیش از ۵.۶ میلیون نفر در دنیا به شیوه غیر حضوری گفت: متقاضیان تحصیل در ایران اساسا بر مبنای دو فاکتور اصلی جغرافیای محیطی و فاکتور سلیقه تقسیم بندی می شوند که اکثریت دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در ایران جزء فاکتور جغرافیای محیطی هستند و متقاضیان رشته های خاص مانند زبان و ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی و عرفان بر اساس فاکتور سلیقه علاقه مند به تحصیل در ایران هستند.

وی در ادامه افزود: رویکردهای ممکن در دوران پساکرونا برای جذب دانشجویان بین المللی می تواند از طریق سه شیوه حضوری، نیمه حضوری یا تلفیقی و شیوه غیرحضوری انجام شود که در شیوه غیرحضوری نیازمند تدوین قوانین و مقررات جدید و اصلاح و بازنگری قوانین موجود هستیم.

دکتر صدیقی به ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری و زیرساخت ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: تدوین قوانین و مقررات جدید، بهره گیر ی از تجربیات موفق بین المللی، تجهیز و تقویت زیرساخت های فنی و ارتباطی، بهره گیری از خدمات نهادهای حرفه ای، توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه ها، رایزنی فعال درخصوص پذیرش مدارک تحصیلی دانش آموختگان بین المللی و تبیین نظام ارزیابی داخلی به منظور کنترل کیفیت خدمات آموزشی از جمله این ملزومات به شمار می رود.

رئیس سازمان امور دانشجویان درخصوص اقدامات پیشنهادی در دوران پساکرونا گفت: پذیرش زبان آموز فارسی به شیوه غیرحضوری در مراکز منتخب ترسیم یک نقشه راه ۵ ساله برای تعمیم تدریجی تجربیات آموزش حضوری به شیوه غیر حضوری و تشکیل یک کنسرسیوم ملی با محوریت دانشگاه های دارای زیرساخت فنی و تجربه کافی در آموزش غیرحضوری می تواند از اقدامات موثر در دوران پساکرونا در جهت آموزش غیرحضوری باشد.

NotFoundImage

استفاده از مطالب و اخبار پورتال با ذکر منبع (آدرس صفحه) بلامانع است